Skip til hoved indholdet

Tilsynsrapport for Daginstitutionen Kastanjely - april 2025

1. Fakta om tilsyn i Høje Taastrup Kommune

Tilsynet i Høje Taastrup Kommune forløber over to år med uanmeldte observationer i praksis hvert andet år. Der anvendes KIDS til observationer i praksis og vurdering af det pædagogiske læringsmiljø. Her kan du læse mere om KIDS fra Dansk Psykologisk Forlag.

Den toårige tilsynsperiode omtales hhv. som År1 og År2 i tilsynet. Den ordinære tilsynsperiode ligger fra september til maj. Forvaltningen kan komme på tilsyn udenfor den ordinære tilsynsperiode. Informationer om det konkrete tilsyn vil fremgå af tilsynsrapporten.

Tilsynet har både til formål at føre kontrol med dagtilbuddet, som loven foreskriver, og samtidig afdække udviklingsområder til styrkelse af den generelle kvalitet i dagtilbuddet. Alle dagtilbud udarbejder et fokus for udvikling og en udviklingsplan, i forlængelse af tilsynet. Fokus for udvikling vil fremgå af dagtilbuddets hjemmeside.

Det vil fremgå af tilsynsrapporten om de enkelte dele af tilsynet har givet anledning til en forventning om udvikling, en anbefaling eller om tilsynet ikke har givet anledning til nogen bemærkninger. Mens ledelsen i dagtilbuddet har ansvar for at efterleve forvaltningens forventninger om udvikling, skal ledelsen blot tage stilling til forvaltningens anbefalinger og efterleve det der vurderes relevant.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til bekymring, kommer dagtilbuddet under skærpet tilsyn. Hvis dette sker, sikrer forvaltningen at der udarbejdes en handleplan, at der følges op på aftalerne i handleplanen samt at der gennemføres en opfølgende vurdering. Det fremgår af dagtilbuddet tilsynsrapport, hvis et dagtilbud er under skærpet tilsyn.

Hvis tilsynsdialogen afdækker, at der er anledning til alvorlig bekymring, er forvaltningen forpligtet til at udarbejde en handleplan med inddragelse af forældrebestyrelsen. Dette vil fremgå af tilsynsrapporten.


2. Fakta om dagtilbuddet og deltagere i tilsynet

Dagtilbudstype: Kastanjely er et kommunalt dagtilbud, som indgår i Klynge A sammen med dagtilbuddene Kildehuset, Blåkilde, Drømmekilden, Mariehønen og Parkvej.

Forældresamarbejde: Klynge A har en forældrebestyrelse og Kastanjely har en kontaktforældre gruppe.

Deltagere ved tilsynsdialog:

  • Tilsynsførende Susan Blaabjerg
  • Pædagogisk leder Anna Marie Jensen
  • Klyngeleder Gitte Bendix
  • Sprogvejleder Carina Blaabjerg
  • Sprogvejleder Ninna Hegner
  • Referent Eva Hartz

3. Samlet konklusion på tilsynet

Tilsynsdialogen giver ikke anledning til bekymringer.


4. Dagtilbuddets fokus for udvikling

Alle dagtilbud udarbejder et udviklingsfokus i forlængelse af tilsynet.

Her kan du læse fokuspunkterne for Daginstitutionen Kastanjely.


5. Bemærkninger med relevans for tilsynet

Den pædagogiske leder Anne Marie Jensen har varetaget ledelsesopgaven i efteråret 2024 som konstitueret og blev fastansat december 2024.


6. Tilsynets temaer (pkt. 7-9)

Pkt. 7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis med afsæt i den generelle kapacitet til kvalitetsudvikling, psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.

Pkt. 8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis, herunder dagtilbuddets arbejde med udviklingsplaner, læreplansmål, evalueringskultur og organisatorisk læring.

Pkt. 9. Kvalitetsudvikling i den sprogunderstøttende indsats, herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimulering og vejledning til forældre, samt vurdering af sproglæringsmiljøet og kapaciteten til at foretage datainformeret tilpasning af det sproglige læringsmiljø.


7. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med forudsætninger for udvikling af praksis.

Forskning i børns udvikling og læring er i konstant udvikling og samfundet forandrer sig kontinuerligt i forhold til eks. ændrede familiemønstre, diversitet, forandringer i børns behov oa. Dagtilbud skal løbende tilpasse sig nye opgaver og dagtilbudsloven peger på at ledelsen har ansvar for at dagtilbuddet har en evalueringskultur der løbende kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 9 stk. 2. Lederen af dagtilbuddet er ansvarlig for at etablere en evalueringskultur i dagtilbuddet, som skal udvikle og kvalificere det pædagogiske læringsmiljø.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på forudsætninger for implementering af en værdiskabende evalueringskultur, herunder:

  • Dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling i dagtilbuddet generelt set og særlig med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber.


7A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at styrke kapaciteten til kvalitetsudvikling generelt og særligt med fokus på psykologisk tryghed og lærende arbejdsfællesskaber

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Den pædagogiske leder har haft fokus på at styrke de lærende arbejdsfællesskaber og skabe rum til faglige refleksioner samt en rød tråd i dagtilbuddet. I denne forbindelse kan nævnes deres fælles arbejde med at implementere lydbyen og Grete gartner som fælles LAHOPL (Lange Autentiske Hands-on Projektbaserede Læringsforløb). Dette har bidraget til, at det pædagogiske personale er blevet mere nysgerrigt og har fået flere perspektiver på udfordringer og kommer med forslag til at hvorledes konkrete udfordringer kan løses.

Desuden har den pædagogiske leder gået foran i arbejdet med at få lavet nye arbejdsgange i dagtilbuddet, der har haft behov for nye stilladser til at dække både det praktiske arbejde samt udviklingsarbejdet for børnene.

Sprogvejlederne giver udtryk for, at det har været en anderledes oplevelse at skulle give feedback på de observationer, de har foretaget. Sparring med den pædagogiske leder herom har resulteret i nye samspils og spilleregner for, hvordan undren og refleksioner kan modtages. De oplever, at de er i proces omkring hvorledes undren og nysgerrighed på den pædagogiske praksis kan fremmes. Den pædagogiske leder faciliterer og understøtter denne vej mod at blive endnu mere refleksive.


8. Kvalitetsudvikling i den pædagogiske praksis

Herunder opfølgning på udviklingsplan, læreplansmål og organisatorisk læring.

Dagtilbuddets praksis skal løbende tilpasse sig nye opgaver i overensstemmelse med børnenes behov og dagtilbudsloven peger på at dagtilbuddet har ansvar for løbende at kvalificere det pædagogiske læringsmiljø, således at alle børn trives og udvikler sig.

Jf. dagtilbudsloven kap. 2 § 7 Dagtilbud skal fremme børns trivsel, læring, udvikling og dannelse gennem trygge og pædagogiske læringsmiljøer, hvor legen er grundlæggende, og hvor der tages udgangspunkt i et børneperspektiv

Jf. BEK nr. 968 af 28/06/2018 § 1. Den pædagogiske læreplan, jf. dagtilbudslovens § 8, udgør rammen for dagtilbuddets arbejde med børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

  • Dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanslovgivningens mål om evalueringskultur med fokus på inddragelse af data, analyse og praksisjustering.

  • Dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet.


8A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere læreplanens mål for sammenhængen mellem børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har været særligt optaget af at opbygge nye stilladser for det pædagogiske arbejde, hvor de har socio-emotionel udvikling som fælles fokus. Dagtilbuddet anvendt SMITTE og Aktionslæringsmodellen. Det har sikret en systematik, der fokuserer på læreplanens mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børnenes læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet heri. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.


8B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med systematisk inddragelse af data, analyse og praksisjustering til styrkelse af dagtilbuddets evalueringskultur

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet planlægger indholdet i den pædagogiske praksis med afsæt i et fælles tema for hele huset, som tilpasses de enkelte børnegruppers behov og interesser med LAHOPL (Lange Autentiske Hands-on Projektbaserede Læringsforløb) som ramme.

Planlægningen har fundet sted på personalemøderne, hvor de startede processen op med SMITTE og arbejder på at implementere brugen af Aktionslæringsmodellen. Der findes modeller for hele dagtilbuddet omkring overordnede temaer og stuerne arbejder med deres egne, disse viderebearbejdes på stuemøderne og denne proces understøttes af den pædagogiske leder.

Denne systematik sikrer, at der er fokus på læreplanenes mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring og identificerer de nødvendige justeringer i læringsmiljøet heri. Samtidig sikrer systematikken, at dokumentationsindsamling og evaluering indtænkes allerede i planlægningsfasen.


8C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at organisere sig som et lærende arbejdsfællesskab og uddrage fælles organisatorisk læring af udviklingsarbejdet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet gør sig værdifulde erfaringer som et lærende arbejdsfællesskab og udviklingsarbejdet bidrager til positiv organisatorisk læring hvoraf praksis fortsat udvikles og justeres.


9. Det sproglige læringsmiljø i dagtilbuddets praksis

Herunder dagtilbuddets arbejde med sprogvurderinger, sprogstimuleringsansvar og tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer.

Forskning i børns sproglige udvikling viser, at barnets tidlige år er centrale for den sproglige udvikling og har varig indflydelse på barnets sproglige udvikling gennem hele barnets opvækst. Sprogvurderinger skaber et værdifuldt indblik i barnets sproglige styrker og udfordringer, hvilket gør det muligt at tilpasse den sprogunderstøttende indsats efter barnets specifikke behov og dermed understøtte barnets trivsel, læring og sociale liv.

Dagtilbudsloven §11 stk. 7 foreskriver at: Dagtilbuddet har ansvar for, at der gives sprogstimulering til børn, som på baggrund af en sprogvurdering vurderes at have behov for sprogunderstøttende aktiviteter. Omfanget af sprogstimuleringen skal på baggrund af sprogvurderingen fastsættes ud fra det enkelte barns behov for sprogstimulering.

Tilsynsdialogen sætter derfor fokus på dagtilbuddets arbejde med:

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger i høj kvalitet, i overensstemmelse med sprogvurderingsmaterialets formål.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til de børn, som sprogvurderingerne viser, har behov for sprogunderstøttende indsatser, samt sikre inddragelse og yde relevant vejledning til forældre

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve forpligtelser i forbindelse med 30 timers sprogstimuleringstilbud

  • Dagtilbuddets arbejde med at efterleve den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata.

  • Dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater.


9A. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde retvisende sprogvurderinger af høj kvalitet

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet udarbejder sprogvurderinger på en kompetent måde, hvor dagtilbuddets sprogvejleder understøtter kollegaer ved behov. Derudover indgår sprogvejleder i et netværk med den kommunale sprogkonsulent, hvor der løbende følges op på spørgsmål om temaer vedrørende sprogvurderinger.


9B. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sprogvurderinger og yde målrettet sprogstimulering til børn samt inddragelse og vejledning til forældre

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har en fast procedure omkring børnenes fødselsdag (fødselsdagsmøder), der sikrer at sprogvurderinger gennemføres som planlagt, at der udarbejdes skriftlige fokuspunkter for de børn, hvor en sprogvurdering har vist, at de har behov for en understøttende indsats, samt at alle forældre tilbydes vejledning i hvordan de kan understøtte deres børns sproglige udvikling i hjemmelæringsmiljøet.


9C. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med leve op til forpligtelserne i forbindelse med børn som er indskrevet i 30 timers sprogstimuleringstilbud

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Der er ingen børn i 30 timers sprogstimuleringstilbud i dagtilbuddet på nuværende tidspunkt.


9D. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at realisere den kommunale sprogstrategi, herunder tilrettelæggelse af sproglige læringsmiljøer med afsæt i sprogdata

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet arbejder målrettet med at realisere den kommunale sprogstrategi når, de tilrettelægger LAHOPL (Lange Autentiske Hands-on Projektbaserede Læringsforløb). De anvender data fra sprogvurderinger til at fastsætte læringsmål og til at justere/forandre de fysiske læringsmiljøer, således de bedre understøtter børnenes behov for visuel understøttelse herunder brug af piktogrammer, gestik, samt dokumentation i børnehøjde.

Dagtilbuddets data viser behov for at styrke fælles opmærksomhed, relationer, funktionelt sprog og kognition. Dette målrettede sprogarbejde er medtaget som en del af deres overordnede tema og der arbejdes desuden i mindre grupper og på stuerne for at tilgodese de enkelte børns individuelle behov for sprogunderstøttelse.


9E. Tilsynsdialogens afdækning af dagtilbuddets arbejde med at udarbejde sproglæringsmiljøvurdering, vidensdele og tilrettelægge sproglige læringsmiljøer med afsæt i sproglæringsmiljøvurderingens resultater

Vurderingen giver ikke anledning til bemærkninger.

Begrundelse:

Dagtilbuddet har gennemført en vurdering af deres sproglæringsmiljø, hvor hele personalegruppen har været involveret. Dette har givet personalet indsigt i vigtigheden af at anvende et nuanceret sprog for at understøtte børnenes sprogtilegnelse. De er i proces og oplever at tilførslen af flere visuelle understøttelser har gjort deres arbejde mere kvalificeret.

Dagtilbuddet har fået implementeret gode tematiserede legezoner i deres udemiljø, der understøtter den sproglige udvikling. Personalet har god opmærksomhed på at inddrage alle børn i dialoger over flere led, hvilket spiller en vigtig rolle i forhold til at understøtte den sproglige udvikling.

De har for at sikre nærværende voksne, arbejdet med organiseringen således at der er flere medarbejdere der har mulighed for at blive i aktivitet med børn og andre kan varetage ”flyver” opgaver. Hermed sikres muligheden for fordybede voksne der kan understøtte og udvikle sproget i leg.

Børnehuset Kastanjely
Ahornvej 1
2630 Taastrup

Telefon: 43 35 34 03

Pædagogisk leder: Anna Jensen
E-mail: AnnaMJe@htk.dk

Klyngeleder: Gitte Bendix
E-mail: GitteBe@htk.dk

Mandag – torsdag:
Klokken 06.15 – 17.00

Fredag:
Klokken 06.15 – 16.30

Lukkedage