Fokuspunkter for Daginstitutionen Kastanjely
Fokuspunkter for Daginstitutionen Kastanjely i forbindelse med sproglæringsmiljøvurdering 2025
Vi arbejder med at styrke børnenes sprog gennem leg og aktiviteter, både ude og inde. Vi har fokus på, at alle børn uanset deres udgangspunkt skal have mulighed for at deltage og få erfaringer med det danske sprog, så de kan udvikle deres sproglige kompetencer.
Vi bruger det fælles tema Lydbyen, hvor børnene møder inspirerende, sjove og lærerige personer der faciliterer lyde og lege, som styrker deres opmærksomhed på lyde og ord.
Vores pædagogiske udviklingsarbejde:
Leg med sproget – ved at gentage, lege med lyde og bruge bevægelse.
Udvidelse af sproget – at få børnene til at lytte til hinanden, stille spørgsmål og svare over flere runder, så sproget udvikler sig.
Tydeligt kropssprog og mimik – så børnene nemmere aflæser og forstår os og får lyst til at være aktivt deltagende i dialoger og leg.
Vi gør det samme ude som inde – så børnenes læring hænger sammen og giver mening i hverdagen.
For at sikre vi som personale bedst kan understøtte børnene i deres udvikling og læring har vi et yderligere fokus på, at styrke og forankre evalueringskulturen.
Vi arbejder med:
- At videreudvikle og forankre en fælles refleksiv praksis, hvor undren og feedback bliver en naturlig del af den daglige praksis.
- At styrke personalets kompetencer i dataanvendelse og praksisjustering på baggrund af observationer og sprogvurderinger.
- At sikre implementeringen af aktionslæring som en integreret del af den pædagogiske planlægning og evaluering.